2008. december 9., kedd

a rajzolt tízes

vannak dolgok, amiket sose fogok tudni megbocsájtani magamnak. az egyik ilyen, hogy nem tudok rajzolni. éppen ezért idegyűjtöttem most a tíz kedvenc animált klipemet. az ilyen tízes listáknak már csak azért sincsen semmi értelmük, mert amiket szeretünk, nagyon ritkán ragaszkodnak a számokhoz; ez esetben például még véletlenül se tíz lenne, hanem sokkal több. a másik hogy igyekeztem az olyanokat elkerülni, amik viszonylag ismertek, ismertebbek. így például nincs itt a még oly kitünő gorillaz egyik klipje sem, pedig a dare-t különösen kedvelem. nincs itt minden idők valószínűleg egyik legzseniálisabb animációja, a pearl jam féle do the evolution sem, pedig az aztán alap. a daft punk mangáit úgyis mindenki látta már, ráadásul komplett filmet is csináltak belőle; az one more time mindenesetre kedvelt kamasz mozgóképem volt, főleg a dobossal tudtam azonosulni. egyik kedvenc rendezőm, michael gondry munkáiból sincs itt semmi, pedig a white stripes féle legóklipp elképesztő, mégha nem is rajzolták, hanem rakosgatták. nincs itt egyik blur videó sem, pedig akár a coffe & tv-t, vagy akár a másik nagy kedvencemet a good songot is betehettem volna, ami shynola munka, akárcsak a lambcomp is a woman-ja, vagy a queens of the stone age go with the flowja, amik szintén nincsenek itt, pedig nagyon szeretem őket. (ez utóbbit ráadásul a youtube 'not avilable in your country'-za, amitől elmehetnek a búsba - kezdem nagyon rühelni a jutubot - és mivel gondolom nincs mindenkinek kedve proxyzni, kellően szar minőségben itt egy magyar link). röyksopp klipp sincs, pedig a remind me-t kedveltem, szegény lenot meg még jobban. ahogy nincs itt a björk miss you-ja sem, pedig az marcis (ki az?), és moby why does my heart feel so bad-ja se, pedig az aztán főleg marcis. (ki a fene az a marci?) lemon jelly sincs, ami végképp marcis (ááá), sőt, bár ezt mondjuk azzal magyarázom, hogy nem tudtam választani a shouty track rockerei, és a nice weather for the ducks betépett filozófusa között, elég szégyen. nézz oda, dj shadowot is hiába keresnél, pedig neki a mashin on the motorway gtás-boris vianos köpök a sírotokra hangulata épp úgy király, mint a walkie talkie-é. coldcut is hiányzik, ezt se gondoltam volna, legalább a just for the kick felmosórongyos ufóját igazán beválogathattam volna, vagy a whistle and a prayer 'no dogsát' méginkább. ebből a vonalból mr scruff is kiesett, a get a move on ettől függetlenül bármikor megtud mosolyogtatni, főleg a vj változata, ezektől újra porbafingó kisgyereknek érzem magam, aki ugrál az ágyon, ha nem néznek oda. a super furry animals it's not the end of the worldja baromi jó videó, de nincs benne a top tízben, viszont ha lenne ilyen, különdíjat osztanék neki, megosztva a faultline biting tongues-ével, mindkettőnek az öltete, kivitelezése, stb zseniális. és itt kellene lennie, mégsincs itt az izlandi csalogány, emiliana torrini, aki épp úgy itt lehetne a sunny road-dal, mint az e sorok írójának örök kedvencei közé tartozó heartstopperrel, a hivatalos indok az utóbbira az, hogy nem animált, hanem bábozott, bár az is az animáció egy fajtája, tehát üres kifogás, épp úgy, ahogy a gondry klippnél.

ezeket a köröket azért futottam le, hogy itt legyenek azok is, amik nincsenek itt (mert az a kurva tíz, az csak tíz, miért nem engednek a számok magukból?). mindezekből egyébként jól látszik, hogy nem is a tíz legjobb videót mutogatom most, hanem talán a legfontosabbakat, és így már közelebb járunk az igazsághoz, jobban is hangzik. tehát akkor most jönnek a táptenek, kezdjük rögtön a tizenegyedikkel:

11 - bim: stay in your memory. leginkább a kwoonra hasonlít a hangulata, én sose növök ki a bennem élő mesékből, legyenek azok bármennyire is tipikusak - kalóz, sárkány, elveszett kedves, stb. borzasztóan tetszik ez a kihajtogatott képeskönyv ötlet (vajon a taxidermiából vették?), de azért ez az utolsó (top tízből a tizenegyedik, azért érzed), mert a zene itt tetszik a legkevésbé (bár nem rossz!), ráadásul itt is feltünik élőszereplő, ami elvileg kizárná a szereplést. a videót készitő katyt meg lehet találni a deviantarton is, szeretem a dolgait.

10 - bonnie 'prince' billy: cold & wet. talán a legperverzebb klipp, amit valaha láttam. leginkább az erdős panelházaktól vagyok kész, de úgy egészbevéve magaménak érzem az izlandi (!) einar baldvin cinikus világképét. én azért egy krokodilt is felnevelnék, de én bambuszmedve vagyok, nem barna, lehet emiatt.

9 - shirley bassey: where do i begin (away team remix). büszke vagyok magamra, hogy egyáltalán megtaláltam ezt a klippet, se a buta jutub, se a többi hülye videó izé nem akarta kiadni, rendesen utána kellett járjak mire megtaláltam. ez számomra szintiszta nosztalgia; annak idején a megboldogult fix.tv-s időkben rakta be néha a laci, és én meg voltam győzödve róla, hogy ez rob dougan remix, de épp úgy tévedtem, mint az one day i will fly awayjal kapcsolatban.

8 - múm: green grass of tunel. ha az előző szintiszta nosztaliga, hát ez meg szintiszta életérzés; nem is a klipp kivitelezése tetszik annyira, hanem az a hangulat, ami mellesleg az egyik legnagyobb álmom marad; izlandon (!) repkedni a havas fjordok között egy világító torony felé. ráadásul jártam már ennél a világítótoronynál.

7 - radiohead: pyramid song. radioheadot nehéz kiválasztani, klippekben legalább olyan erősek, mint zenében; nekem talán azért tetszik ez a klipp annyira (többek között) mert itt semmilyen utalás nincs a radioheadra, sem thom yorkra, még a-betűs sapka sincs, mint a paranoid androidban. a már emlegetett shynola bagázs munkái közül ez a leginkább lelkemnek kedves utópisztikus, világvégés hangulatú, ráadásul annyira ilyen a zene is, hogy az már fáj. van egy brutálisan hasonló álmom egyébként (többek között) de erről majd a pszihológusomnak (szialia) beszélek, ha eleget fizet érte.

6 - dusted: always remember to respect and honour your mother (part 1). álom ez is; a krisztián álma. az első (meg aztán a másodjára is első) dusted lemez nekem nem csak a címe miatt gyerekkor (when we were young), hanem úgy ahogy van, és ez a mese, amit a krisztián (vagyis jason white!) megálmodott, megrajzolt, a faithlesses rollóék meg pénzt, klippet és könyvet csináltak belőle.

5 - real tuesday weld: bathtime in clerkenwell. két állat találkozása, az orosz budovsky-é, illetve a clerkenwell kid-é, aki valójában stephen coates. eléggé elüt ez a felvétel a real tuesday weld életműből, még úgyis, hogy közben illeszkedik is bele; mindenesetre soha jobb hétfő reggeli menjünk a fenébe hangulatú zenét, és ezt a klippel csak még jobban megfejelték.

4 - kid koala: basin street blues. a legtöbb monkmus klippet fölöttébb kedvelem, viszont számomra ez a csúcs; ennek a videónak olyan hangulata van, hogy szinte meg lehet fogni. az külön gyönyör, hogy a végén mindenki elrepül a fenébe, a csótányokról nem is beszélve, arra pedig érdemes figyelni, hogy mint a legtöbb monkmus munkánál, itt is milyen zseniális a rendezés.

3 - unkle: eye for an eye. synoláék megint, ezúttal egy mellbevágó, tökéletes és monumentális alkotással. az eddig látott mozgóképek közül azt hiszem ez a mese mutatja be a legjobban pár percben azt, amit történelmnek neveznek. nekem az orson scott card féle hangyok jutottak eszembe róla, és a végjáték, de a massive attackos 3d szörnyszülöttei is megidéződnek, ahogy egy kicsit heinlein csillagközi inváziója is (hasonlísd össze), a nácikról, és egyéb eszement hatalmakról nem is beszélve. szemet szemért, ugye, egy fenét.

2 - kwoon: i lived in the moon. nyugodtan mondom a nagy szavakat: ez a létező legszebb videó, amit valaha láttam. a zene volt hamarabb, a kicsit sigur ros-os beütésű dal ihlette meg a mindössze 27 (!) éves fiatalembert, yannick puigot, aki az összes díjat elnyerte vele eddig, ahol jelölték, megjegyzem jogosan. a bimnél és a dustednál is emlegetett bennem élő mesékből ez mutat meg talán a legtöbbet, ráadásul a hold miatt is nagyon fontos volt nekem ez a klipp, volt idő, amikor tényleg ott éltem. a figurának stúdiója is van már, én, ha tehetném, biztosan vele csináltatnék a saját dolgaimból valami videót, illusztrációt, akármit.

1 - four tet: my angels back & forth. vita nincs, számomra ez a videó lesz az első helyen, ha rajzolt dolgokról van szó, még akkor is, ha ezzel eleve ellentmondtam magamnak, hiszen a bimet azért bántottam, mert élő szereplő is van benne, ahogy ebben is. nem a youtubon láttam először ezt a klippet, hanem az ebayos korszakom kalandozásai egyikén botlottam bele a maxiba, amihez dvd is jár; a four tet vizuális felfedezése tehát nálam a hivatalos, fizető fogyasztó módon kezdődött, ez is biztos közrejátszik az első helyben, mint ahogy az se mellékes, hogy a zene is egyike örök kedvenceimnek. wolf wan-bau első munkája ez, ha figyeltél, egy későbbit már ajánlottam, a coldcut whistle and a prayerét, elképesztő az is. pont attól annyira jó, hogy nem tudom megmondani pontosan, hogy mi tetszik benne annyira, hogy az első legyen, de érzem, és ez épp elég. ha nagyon őszinte akarok lenni, talán valahogy hasonlóan képzelem én is az én angyalomat, ahogy előre-hátra lenget engemet.

Nincsenek megjegyzések: